Lokomotivy řady 475.1 byly univerzální, určeny pro osobní vlaky a rychlíky, ale také pro nákladní vlaky.
Plzeňská lokomotivka Škoda vyráběla tyto lokomotivy v letech 1947 až 1951 v počtu 147 kusů pro ČSD a ještě 25 strojů pro KLDR. Lokomotivy dostaly nejdříve tendry řady 935.0 s plechovými postranicemi podvozků. Tendry byly vyráběny v letech 1947 – 1948 plzeňskou lokomotivkou Škoda, ČKD Slaný a Tatra Smíchov.
Autor fotografie: Vojtěch Král, zdroj: wikipedia; Převoz parní lokomotivy 475.101 vlastní silou po opravě do Brna. Babice nad Svitavou 23.1. 2021
Pár slov k modelu
Před 5 lety jsem dokončil svůj první model Šlechtičny, kterou jsem na webu následně prezentoval. Za těch 5 let od vzniku první 3D vytištěné Šlechtičny jsem vytvořil několik dalších železničních modelů (např. osobní vůz Rybák, lokomotivy Zamračená, Hrboun, Kafemlejnek, Brejlovec, motorový vůz Slovenská strela). S každým modelem se posouvaly hranice a zároveň se rozevíraly nůžky v celkovém zpracování. Časem mě čím dál víc štvalo, jak model první Šlechtičny stárne, tak jsem se rozhodl, že ji předělám.
Při tvorbě první Šlechtičny jsem přemýšlel nad tím, jakou řadu zvolit a vybral jsem symbolicky tu s nejnižším číslem 475.101 s jednoduchou dyšnou a k ní tendr s číslem 935.001. Když jsem vytvářel novou verzi, zvažoval jsem, zda-li se držet stejného číslování. Vzhledem k tomu, že lokomotiva 475.101 prošla v průběhu let modernizací a je stále v provozu, rozhodl jsem se číslo lokomotivy držet s tím, že nový model také zmodernizuji, tedy s novou dyšnou Kylchap, došlo také na úpravu budky a tendr jsem vytvořil podle skutečného 935.0136.
Prezentace prvního modelu Šlechtičny si pro srovnání můžete prohlédnout zde
Šlechtična v číslech
Máte zájem o model?
V případě zájmu o data pro 3D tisk navštivte e-shopu: